donderdag 13 oktober 2011

dag 70: Hoe maak je een oud of saai t-shirt weer leuk met enkel een stofschaar?

Deze techniek vond ik een keer op youtube, door een meisje wat er een heleboel videotutorials over gemaakt had. Aan videotutorials durf ik mij vandaag nog niet te wagen, maar ik wil jullie wel aan de hand van foto's uitleggen hoe het werkt.
Om zoiets te maken heb je nodig: een shirt met een nogal strakke hals, een stofschaar, en liefst een goede zware lineaal. Ik gebruik vandaag een wit shirt, wat helaas nog in de was zat, dus een beetje kreukelig en vies, maar hij gaat zo in de was.

Als je bepaald hebt welk shirt je wilt gebruiken begin je met het wegknippen van de netjes afgewerkte halsopening. Het shirt wat ik vandaag gebruikt heeft al een redelijk lage hals, dus ik knip vlak langs de naad. Als je een hoger t-shirt hebt kun je 1 of 2 cm van de naad knippen.

Als je de hals eraf geknipt hebt, leg je het t-shirt zo neer dat de zijnaden op elkaar liggen. Dan pak je je grote lineaal, en leg je die ongeveer zoals op de foto neer, zodat je een mooie punt naar beneden krijgt. Met je pen of potlood zet je dan om de 2cm een stipje. Daarna pak je je stofschaar en knip je tot de stipjes. Dat gaat er dan uitzien zoals hier onder:

Als laatste ga je de strookjes en de halslijn uitrekken, zodat de strookjes een soort van strengen worden, en de halslijn ook mooi op gaat krullen.

Eigenlijk wilde ik de strengen ook nog invlechten zodat het t-shirt mooier gaat vallen, maar het is al half 12, en morgen moet ik er weer om half 7 uit. Dus dat wordt em vandaag niet. Misschien laat ik het morgen nog even zien, aan het eind van de blog van die dag.

PS. Ik kwam er achter dat ik met mijn suffe hoofd niet de achterkant maar de voorkant heb veranderd. Dat is nog een reden dat ie niet zo goed zat ^^. Next time een goede tutorial. Misschien zelfs gefilmd.

1 opmerking: