woensdag 12 oktober 2011

dag 68 en 69

Ha lieve volgers, sorry dat ik gisteren geen blogpost heb gemaakt, maar ik was na een hele lange dag werken voor Vomar en diescommissie pas om half 12 thuis. Ik wilde nog een blogpost maken, dus ik startte de computer, terwijl ik eigenlijk als een razende naar bed moest. Maar toen deed blogger raar, en kon ik niks online zetten... balen! Maar qua wat ik gemaakt heb maakt het niet veel uit, ik wilde gisteren een opzetje maken voor mijn cadeaukaartjes, maar de foto hiernaast is het enige waar ik tijd voor heb gehad, en dat heb ik in de metro getekend..
Excuses overigens voor het vaatdoekje ernaast. Dat was niet de bedoeling^^





Vandaag heb ik eindelijk iets in het herfst/halloween thema gemaakt. Het is een herfst kaars geworden, met een techniek die toch wat lastiger is die ik van tevoren dacht. Laten we bij het begin beginnen:

Dat is met een zo mooi genoemde 'rustieke kaars' en oranje was. de oranje was smelt je en giet je voorzichtig op aluminium folie. Liefst 2 lagen, want dan wordt het iets dikker. Nu wordt het ingewikkeld. Op het moment dat de oranje plak gestold is, maar nog wel zacht (dus de was is licht van kleur, niet meer doorzichtig, maar nog wel buigbaar. De was moet niet gaan breken) snijd je figuurtjes uit de was. Buig de figuurtjes als je ze losgehaald hebt ook een beetje rond, anders breken ze alsnog als je ze op de kaars gaat plakken, zoals bij mijn pompoen gebeurde.
Ik heb vandaag een aantal manieren geprobeerd om de figuurtjes (in mijn geval blaadjes en een pompoen) op de kaars te plakken. De manier die ik uiteindelijk het handigst vond was deze: leg in een metalen lepel een paar schilfertjes oranje was, en houd deze boven een brandende pit van het gasfornhuis. Dit hoeft maar 5 seconden. Als de was gesmolten is giet je met de lepel voorzichtig een paar druppels was op de kaars, en duw je daarna het figuurtje op de kaars. Tadaa! De was die per ongeluk toch onder het figuurtje uit loopt kun je makkelijk weer wegsnijden.

Bovenop de kaars heb ik nog even wat anders geprobeerd: Gesmolten was van een lepel laten druppelen, op de kaars. Zo krijg je een leuk patroontje. Dit kun je natuurlijk ook met de zijkant van de kaars doen.

4 opmerkingen:

  1. Maar... Hoe smelt je de was dan? Want als je het ergens in smelt lijkt me dat je daar altijd was resten in over blijft houden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt, wasresten zijn ontzettend moeilijk te verwijderen. Wat je nodig hebt is een klein oud pannetje. Officieel moet je au bain mairie de was smelten, maar tegenwoordig doe ik dat niet meer, omdat het zonder water ook prima werkt. Dan moet je wel meer opletten, dat de was niet TE heet wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En als je klaar bent gewoon goed schrapen? Witte kaarsen zal daarna dan niet echt gaan, of wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nouja, wit.. zolang de kaars maar een structuurtje heeft en niet glad is, gaat het prima.

    BeantwoordenVerwijderen