maandag 31 maart 2014

week 13: slagroom soesjes

Afgelopen week was een fijne week. Ik mocht aan de slag als foto uitsnijder en inpakker voor Xpozer. Heerlijk om me weer eens nuttig te voelen! Daarnaast ben ik hard bezig geweest om mijn netwerk te activeren om een baan op mijn eigen niveau te vinden. Dat gaat zeker nog wel even duren, maar het is fijn om te merken dat allerlei mensen zich in willen zetten en ideeën hebben over waar ik mijn talenten in zou kunnen zetten. Oh, last but not least: we hebben weer nieuwe spellen gekocht! Dat spellen spelen is toch wel een serieuze tweede hobby geworden ondertussen.. Voor diegenen die het interessant vinden: we kochten Android Netrunner (2 spelers, nr 5 op boardgamegeek)  en Takenoko (4 spelers, vooral voor de lol en gezelligheid)

Als bakproject maakte ik deze week soesjes. Oorspronkelijk bedoeld als dessert voor Philip en Marieke, maar we kwamen erg hongerig terug van een wandeling naar het centrum van Delft. De soesjes waren dus op voordat ik er een mooie 'eindproduct' foto van heb kunnen maken... Oeps! nouja, de soesjes waren in ieder geval erg lekker, Marieke vond ze niet te onderscheiden van gekochte soesjes;).

Hier komt het (eigenlijk helemaal niet zo moeilijke) recept.

Ingredienten:
- 75 gram boter
- 150 ml water
- 100 gram bloem
- 3 eieren
voor de vulling:
- 200 ml slagroom
- suiker naar smaak
bereidingswijze:
- verwarm de oven voor op 200 graden

- breng de boter samen met het water aan de kook. 

 - Wanneer de boter gesmolten is voeg je alle bloem in een keer toe. Roer dit goed door zodat er een bal deeg zonder klontjes ontstaat.

- Haal de pan van het vuur en laat het deeg iets afkoelen. mix nu de eireren een voor een door het deeg. Dit ziet er erg vreemd uit, het lijkt even alsof het deeg gaat splitsen, maar dat verdwijnt weer als je gewoon door mixt.

- doe het deeg nu in een spuitzak, en spuit kleine toefjes deeg op de bakplaat (mijn bakpapier was ineens op, dus ik deed het old-fashioned met een ingevette bakplaat). Let er wel op dat de soesjes uitzetten als ze bakken, dus laat genoeg ruimte tussen de soezen en maak ze niet te groot.
- Bak de soezen in 20-30 minuten in de oven (dit kan erg verschillen aan de hand van hoe groot je soezen zijn, maar ook gewoon per oven. Let er dus vooral op dat de soezen mooi goudbruin worden, en een klein beetje knapperig zijn. Dan zijn ze gaar.)
- Klop terwijl de soezen afkoelen vast de slagroom. Doe hier zoveel suiker bij als je zelf lekker vindt.

- Maak nu in elk soesje met een mes kleine inkepingen in de vorm van een kruisje. Dit zorgt ervoor dat de soezen straks makkelijker te vullen zijn.

- Doe de slagroom in een spuitzak met een kleine spuitmond. Hoe kleiner hoe mooier je soezen worden.
- Spuit de slagroom in de soezen tot het soesje een klein beetje uitzet. Dan zit hij vol. Op deze manier vul je alle soesjes. Dan ben je klaar en kun je genieten van eigen gemaakte soezen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten