maandag 10 maart 2014

week 10: zelf bladerdeeg maken!


Afgelopen zaterdag was onze housewarming en mijn afstudeer feest. Wat een heerlijk feest was dat! heel veel mensen en veel gezelligheid. Ik was van plan om bladerdeeg hapjes te maken, maar daar ben ik helemaal niet meer aan toe gekomen. (ik heb wel een boel andere dingen gemaakt, maar die ben ik vergeten op de foto te zetten...) Dus vandaag heb ik die bladerdeeg hapjes maar eens af gemaakt. Eerst even nog een foto van donderdag, toen ik mijn bul kreeg, en een foto van het eten wat ik voor mijn ouders maakte als dank voor hun hulp bij het klussen in ons huis.



En dan nu het recept voor bladerdeeg. Ik vond het erg spannend om dit zelf te maken. Zou het wel echt bladerdeeg worden? Zou het genoeg rijzen? Zou het knapperig worden? Kijk mee naar het recept.

Ingredienten:
-250 gram bloem
- snuf zout
- 250 gram koude boter, in kleine stukjes
- 5-6 eetlepels ijskoudwater, ik had een maatbeker vol water een half uurtje in de koelkast gezet (uiteindelijk gebruikte ik meer dan 5-6 lepels, maar lang niet alles wat in de maatbeker zat, het duurde vrij lang voordat het een samenhangend geheel was)

bereidingswijze:
- Mix de bloem en het zout door elkaar.
- Doe de boter erbij, en ga dit voorzichtig met je vingertoppen door de bloem kneden. Zorg dat je handen zo koud mogelijk zijn, de boter mag niet smelten. Blijf voorzichtig kneden terwijl je net zoveel water tovoegt totdat het deeg samenhangend wordt. Wikkel het deeg in plastic folie en laat het een half uur rusten in de koelkast.

- Bestuif je werkblad met bloem en rol het deeg uit tot een rechthoekige lap en vouw die in drieen. Herhaal dit een aantal keer, terwijl je de lap steeds tussendoor draait.
- Wikkel het deegweer in folie en laat het minstens weer een half uur in de koelkast rusten.
- Herhaal dan het proces van uitrollen en opvouwen een aantal keer (sorry, ik heb niet geteld, maar ik denk dat ik de 1e keer 8x heb uitgerold en opgevouwen, de 2e keer 4x uitgerold en opgevouwen)

Nu is je deeg klaar en kun je er lekkere dingen mee maken, zoals worstenhapjes. Ik was dus erg zenuwachtig of het ook echt bladerdeeg zou worden...
JA! Het werd bladerdeeg! Van de mooie worstenrolletjes was weinig over, maar ik was in een euforische stemming, want ik heb zelf bladerdeeg gemaakt! Hoe vet is dat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten