maandag 17 maart 2014

week 11: een echte (apple) pi-pie


Alvast sorry dat ik niet zoveel foto's heb deze week. Het zit er nog niet helemaal ingebakken dat ik bij alles wat ik doe ook foto's moet maken. Nu bedacht ik me dat halverwege pas, maar vergat ik het daarna net zo hard, er zijn dus maar 2 foto's. Gelukkig is dit geen moeilijke taart, en lijkt de bereidingswijze veel op dingen die ik al eerder heb laten zien, dus je komt er wel uit:)
Omdat ik zo weinig foto's heb, een foto van de croissantjes die ik vorige week maakte met het bladerdeeg wat over was. Ik ben nog steeds helemaal bij dat dat lukte!

Ik heb dus ter ere van pi dag (14 maart) een pi-pie gemaakt. Dat heb ik wel vaker gedaan, maar dan was het eigenlijk gewoon een taart en niet een echte pie. Het idee van een pie is namelijk dat het niet alleen een deeg bodem heeft, maar ook een deksel van deeg. Meestal wordt een pie in een lage stenen bakvorm gebakken. Ik heb veel bakvormen (het begint ondertussen de spuigaten uit te lopen;) ) maar een pievorm heb ik nog niet. Dus ik gebruikte een andere vorm, die overigens prima werkte.

Ingrediënten:
Deeg:
- 350 gram bloem
- 1 theelepel zout
- 30 gram suiker
- 225 gram koude boter
- 50 tot 100 ml ijskoud water
Vulling:
- 5 grote, zurige appels
- ongeveer 100 gram suiker (dit kun je aanpassen als je hem zoeter of minder zoet wilt)
- citroensap
- kaneel
- nootmuskaat
- custard poeder

Bereidingswijze:
De bereidingswijze van het deeg lijkt erg op de eerste stappen van het bladerdeeg van vorige week. Houd vooral in de gaten dat je zo koel mogelijk werkt, want hoe minder de boter smelt des te knapperiger je uiteindelijke deeg zal zijn.
- Meng de droge ingrediënten (bloem, suiker en zout) door elkaar.
- Snijd de boter in kleine blokjes, en begin dat voorzichtig met je vingertoppen door de droge ingrediënten te kneden.
- Zodra het een beetje op broodkruim begint te lijken voeg je beetje voor beetje het koude water toe, net zolang tot het deeg net bij elkaar blijft, en niet meer uit elkaar valt.
- Wikkel het deeg nu in plastic folie, en leg het in de koelkast terwijl je de appels gaat schillen.
- Zet de oven nu vast aan, op 220 graden.
- Schil en snijd de appels in kleine stukjes.
- Meng de suiker, citroensap, kaneel en nootmuskaat door de appels en zet aan de kant.
- Haal nu het deeg weer tevoorschijn en verdeel het in tweeën. rol de ene helft uit en bedek de bodem van je vorm ermee. (als je moeite hebt om zo'n grote plak te hanteren, rol het deeg dan voorzichtig om je deegroller, zo kun je het goed 'vervoeren' van je werkblad naar je taartvorm). Het is niet erg als de randjes nu niet netjes zijn, dat gaan we later afwerken met de bovenkant.
De enige foto die ik maakte laat wel mooi zien hoe het deeg net een beetje over de rand moet vallen.
- strooi nu wat custardpoeder op de bodem. Dit neemt een gedeelte van het vocht van de appels op en voorkomt daarmee dat de bodem al te zompig wordt.
- schep de appels op de bodem. Probeer ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk vocht in de kom achterblijft.
- Rol nu het tweede deel van het deeg uit, Je kunt de pie helemaal afdekken met deeg, maar het is beter om een gat in de bovenkant te maken waar het vocht van de appels door naar buiten kan verdampen. Het gat in mijn pie had de vorm van pi.
- Leg de bovenkant op de appels. Nu ga je met een vork langs de randen van de taart. Je zorgt op deze manier dat het deksel en de bodem goed met elkaar verbonden zijn. Als je de hele rand gehad hebt kun je de rest van het deeg netjes bijsnijden.
- Zet de taart nu voor ongeveer een uur in de oven. Ik weet nog niet de officiele truc om te zien of een appeltaart gaar is. Op dit moment doe ik dat nog op mijn bak instinct, maar als iemand wet hoe je precies weet wanneer een appeltaart gaar is, ik hoor het graag:)

en geniet vooral ook van je pie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten