dinsdag 4 maart 2014

Marieke bakt week 8: gateau breton

Ok, mijn goede voornemen om in 2014 elke maandag te bloggen over iets wat ik dat weekend maakte is officieel mislukt. MAAR ik heb wel elk weekend iets lekkers gebakken, dus we gaan gewoon weer vol goede moed verder. Vandaag de gateau breton die ik vorige week maakte. Niet mijn favoriet, ik vond het echt niet lekker. Gelukkig vindt FJ alles wat ik maak heerlijk, dus die heeft elke avond een stukje koek gegeten, tot hij op was.
Het recept komt uit 'de goddelijke huisvrouw' van Nigella Lawson, dat boek zul je dit jaar nog vaker langs zien komen, het is mijn lievelings bakboek. Nigella zegt bij dit recept dat je de lekkerste boter moet gebruiken, omdat er zo weinig ingrediƫnten in zitten is de kwaliteit van die ingrediƫnten belangrijk. (Waarschijnlijk heeft de verklaring dat ik de koek niet zo lekker vond te maken met dat ik geen roomboter gebruikte, maar margarine.)

Hier komt het recept:
Ingredienten: (ik gebruikte de helft voor mijn kleine vorm):
- 225 gram bloem
- 250 gram suiker
- 250 gram boter, in blokjes gesneden
- 6 eierdooiers

voor de afwerking: 
- 1 theelepel eierdooier
- 1 eetlepel water

Bereiden:
- verwarm de oven voor op 190 graden
- doe de bloem in een kom, roer de suiker er door en voeg de boter en eierdooiers er aan toe.
- kneed het deeg tot het glad is. Ik raad aan om hier een mixer voor te gebruiken, het is namelijk erg kleverig deeg.

- doe het deeg in de vorm en zorg dat  het netjes verdeeld is over de vorm. Kwast het deeg in met het water-ei mengsel en trek met de tanden van de vork een lijntjes patroon in het deeg. Volgens Nigella blijven die lijntjes soms zichtbaar na het bakken, maar soms ook niet. Wie weet hoe dat kan mag het zeggen:)

- Bak de koek 15 minuten, verlaag dan de temperatuur tot 180 graden en laat de koek nog 25 minuten bakken tot hij goudbruin is en stevig aanvoelt.
- Laat de koek volledig afkoelen voordat je hem uit de vorm haalt. Mijn vorm (die ik ooit van mijn oma heb gekregen, maar nog nooit gebruikt had) heeft een handig dingetje waarmee je de koek zo los snijdt uit de vorm. Ideaal:)

Morgen komt het recept van deze week, cheesecake brownies online, die ik op mijn housewarming feest ga serveren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten