maandag 24 maart 2014

week 12: vochtige amandel-citroen cake

Deze week heb ik iets geks gedaan. Ik heb namelijk een taart gemaakt waar ik zelf niet zo van houd. Een amandel-citroen cake. Ik houd eigenlijk helemaal niet van amandel. Normaal gesproken vermijd ik dat. Je zult mij niet met smaak een gevulde koek of gevulde speculaas zien eten. En het spijs in krentebrood geef ik met liefde aan iemand anders. Toch wilde ik deze cake eens proberen, ik kreeg er zin in door de beschrijving van Nigella. De cake viel ook goed in de smaak bij iedereen op pa Hammings verjaardag. Zelf heb ik maar een klein stukje gehad. Dit zal niet mijn lievelingstaart worden, maar het was best lekker voor iets met amandelsmaak;).

Oh, en leuk nieuws wat betreft werk: Ik mag vanaf morgen aan de slag als foto-inpakker! 1,5 dag in de week en minimumloon, maar hoera! Niet meer de hele week thuis rondhangen!

En dan nu het recept voor de cake:

Ingredienten:
- 225 gram boter
- 225 gram suiker
- 4 eieren
- 225 grambloem
- 50 gram gemalen amandelen (officieel is dit andersom: 50 gram bloem, 225 gram gemalen amandelen, maar ik had nog amandelsnippers liggen die wel eens op mochten)
- 0,5 theelepel amandelsmaakstof
- 2 citroenen

Bereidingswijze:
- Verwarm de oven voor op 180 graden
- Klop/roer de boeter en de suiker romig tot de boter heel licht, bijna wit is.
- Klop er een voor een de eieren door en voeg na elk ei een kwart van de bloem toe.
- rasp en pers de citroenen
- Als je net als ik zelf je amandelen nog moet malen, zorg er dan voor dat ze je ze zo fijn mogelijk maakt. Ik gebruikte daarvoor een mes. (ik stapte halverwege over naar een groter mes, dat werkte iets makkelijker)


- Roer nu de gemalen amandelen, citroensap, citroenrasp en amandelsmaakstof door het beslag.
- Giet het mengsel in de vorm en zet deze voor ongeveer een uur in de oven.
- Deze cake hoort vochtig te zijn van binnen, dus hij is gaar wanneer de bekende breinaald/sateprikker er bijna schoon uit komt: de cake moet vochtig zijn van binnen, maar geen kleverige brij.
- Voor garnering is het mooi om de cake te bestrooien met poedersuiker. Ik gebruikte een siliconen bakvormpje om een mooie ster in het midden te krijgen.

Geen foto van de uiteindelijke taart. Neem maar van mij aan dat hij inderdaad vrij vochtig was (Als je niet wist dat het hoorde zou je zeggen dat hij net niet gaar was). Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten