woensdag 5 maart 2014

Marieke bakt week 9: Cheesecake brownie

Dit is een van mijn favoriete recepten, alleen al omdat die swirls er altijd zo mooi uit zien. Ik ga dit recept eens letterlijk overschrijven uit het boek. Dan zie je ook aan de schrijfstijl waarom ik dit zo'n heerlijk boek vind. De zinnen tussen haakjes zijn toevoegingen van mijzelf, als ik het stiekem toch net wat anders gedaan heb, of juist eens precies het recept heb gevolgd. Wanneer je deze brownies trouwens wilt proeven, ben je van harte welkom om zaterdag vanaf half 9 onze housewarming en mijn afstuderen mee te vieren. Mail even als je per ongeluk geen mail hebt gehad met ons nieuwe adres.

Maar eerst even wat foto's van de afgelopen week, gewoon omdat dat zo leuk is:) Zo ben ik voor het eerst in 10 jaar wezen schaatsen. Wat was dat leuk zeg! Volgende keer noren proberen, want ik kon nu nog niet hard genoeg op deze ijshockey schaatsen

 We hebben voor we verhuisden 2 schuifdeuren uit het huis gehaald. Ik vond een goede nieuwe bestemming voor de deuren: een tafelblad voor wanneer we een grote tafel nodig hebben, en een geimproviseerd bed:)

Ik kon deze kussens niet laten liggen. Ze zijn een beetje cheesy, maar dat vind ik helemaal niet erg.

 En dan nu het recept van de brownies, in een kwartiertje overgetypt:)

" In deze brownie versie gaat gekoelde roomkaas, zodat in de brownies een laagje bijna hartige rinsheid zit. Denk maar aan cheesecake: rijk, zoet, zurig en fris. Wat is daar nou niet lekker aan?

Ingredienten:
125 gram pure chocola
125 gram boter (deze keer heb ik toch maar weer echte boter gebruikt)
2 grote eieren
200 gram suiker
1 theelepel vanille extract (vanille suiker werkt ook, ik deed 2 zakjes)
75 gram bloem
snuf zout
200 gram roomkaas

bereiden:
- Verwarm de oven voor op 180 graden.
- Laat de chocola en boter op matig vuur smelten in een pan met een dikke bodem (ik deed au bain mairie, voelt toch wat veiliger). Klop terwijl je daarop staat te wachten maar een beetje in de kom waarin je de eieren, de suiker en de vanille hebt gedaan. Meet de bloem af in een andere kom en doe het zout erbij. Zet wanneer het chocolade mengsel bijna helemaal gesmolten is de pan van het vuur. De klontjes ongesmolten boter of chocola verdwijnen wel tijdens het staan. Laat het mengsel iets afkoelen voordat je er het eimengsel door roert. Klop er ten slotte met een houten lepel de bloem door. Giet de helft van het beslag in het bakblik, snijd dan de roomkaas in zo dun mogelijke plakjes en bedek daarmee het beslag in het blik. Giet de rest van het beslag er over en zorg dat elk stukje roomkaas bedekt is. (Hier deed ik het anders, ik vind swirls mooier. Ik goot al het beslag in de vorm, legde daar kleine stukjes roomkaas op, en maakte daar met een mes swirls van door kris kras door het beslag te snijden met het mes, zie de foto's)


- Zet het bakblik ongeveer 20 minuten in de oven: de bovenkant moet iets bleker en droog geworden zijn, maar een breinaald (of sate prikker) die je erin prikt onthult dat het binnenste nog kleverig is. Laat het baksel ongeveer 10 minuten afkoelen voordat je het in vierkantjes snijdt. Je kunt de brownies warm of afgekoeld eten, maar ik zeg erbij dat afgekoelde brownies makkelijker uit het blik te halen zijn. Je kunt er bijna zeker op rekenen dat de eerste mismaakt is, een hapje voor de kok dus."

Ik liet de brownies helemaal afkoelen, en deed ze daarna in een ziplock bag om in te vriezen voor zaterdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten