maandag 19 mei 2014

week 18: een korfbal mand - taart

Soms vraag ik me af waarom ik mezelf steeds dat bloggen opleg. Ja, het is ontzettend leuk, maar regelmaat is zo ontzettend niet mijn sterkste kant! Ik loop nu dus alweer drie weken achter op mijn blogs. Ik vrees dat zolang ik blog het een goed voornemen is om regelmatig te bloggen, maar dat het ook bij een voornemen blijft. Maar hier is in ieder geval de eerste blog van drie. dit is twee weken geleden, bij de verjaardag van FJ's nichtje Esther. We maakten een taart in de vorm van een korfbalmand. en van de binnenste cirkel maakten we een halve bal. Omdat mijn cakes dus nog niet zo goed zijn kocht ik gewoon cakemix. Zo wist ik zeker dat de cake goed en stevig was om mee te bouwen.

Ingredienten:
- 2 pakken cakemix en wat er nodig is voor die cake.
- Jam, voor tussen de cake lagen
- Botercreme (ondertussen weet je wel hoe je dat moet maken, staat vaak genoeg uitgelegd op mijn blog)
- Gele marsepein of fondant

Bereidingswijze:
- Maak eerst de cakes volgens het recept op het pakje. Gebruik hiervoor een taartvorm. Let op: de cake moet dan net iets langer in de oven, omdat een ronde vorm iets minder snel gaart.

- Snijd de bolle bovenkant van de cakes af. Dit kun je vast lekker op eten.

- Zoek een rond bakje waarlangs je mooi de binnenkant van de cakes uit kan snijden. Zorg dat je 2-3 cm aan cake aan de buitenkant overlaat, anders eet je straks fondant met cake, in plaats van cake met fondant.

- Besmeer nu de onderste cirkel met botercreme, en smeer jam bovenop de cirkel.

- Leg de tweede cirkel er boven op en besmeer de hele cake (binnen en buitenkant) met botercreme.

(oh, en wacht wel totdat de cakes zijn afgekoeld voor je begint met de botercreme, anders gebeurt er dit: de botercreme smelt de cake in)

- Rol de fondant uit tot een grote, lange plak. De plak moet om de cake passen, en iets meer dan twee keer zo hoog zijn als de cake. Maak er met de achterkant van een mes vast inkepingen in (net zoals bij een echte korfbalmand). Zet terwijl je daar mee bezig bent de taart in de koelkast, zodat de botercreme iets op kan stijven.

- Rol nu de fondant om een glas en rol de fondant voorzichtig langs de zijkant van de taart. Vouw dan de fondant voorzichtig naar binnen. (dit moet ik vaker doen om het echt mooi te krijgen, vrees ik)

- Tadaa je korfbalmand is klaar. Ik vond het een ontzettend leuk project om een keer uit te proberen, ook al werd de cake niet zo mooi als ik hoopte doordat de fondant niet meewerkte. Maar door zulke uitdagingen leer je weer meer over cakes maken.

- Toen ik weg ging was esther nog bezig met haar korfbal. Ook zij had problemen met haar fondant, maar ze heeft dat met de zwarte delen van de bal redelijk goed weten weg te werken, gelukkig:)


2 opmerkingen: