maandag 2 juni 2014

week 22: Rutgers marmercake

De hemelvaarstweek is altijd een gekke week, zo'n half weekje. Voor mij niet anders, zeker aangezien ik vrijdag ineens nog moest werken. Maar verder alleen maar leuke dingen gedaan afgelopen week. En wat is het fijn om zoveel mooie en lieve mensen om je heen te hebben!
Zal ik jem nog eens wat leuks vertellen? ik maakte gisteren een cake zonder een pakje en dus van een recept, die lukte! Dankzij het uitgebreide recept van Rutgers boek.

Hier komt het recept:
ingrediƫnten voor de cake:
200 gram suiker
200 gram boter, op kamertemperatuur
1 theelepel vanille extract (of vanille suiker)
1/4 theelepel zout
4 eieren, op kamertemperatuur
200 gram bleom
1 1/2 theelepel bakpoeder

voor het chocolademengsel:
30 gram cacao
30 gram suiker
40 ml melk

Bereidingswijze:
- Verwarm de oven voor op 160 graden en bekleed een cakevorm met bakpapier
- Doe de suiker, boter, vanillesuiker en het zout in een kom en mix dit romig, voor minimaal 5 minuten. (hier ging het waarschijnlijk fout bij mijn vorige pogingen, ik vond al gauw dat ik wel lang genoeg gemixt had...) voeg vervolgens de eieren 1 voor 1 toe, en mix intussen door. stop met mixen als alle eieren goed zijn opgenomen en het mengsel luchtig is.
- Spatel de bloem en bakpoeder voorzichtig door het beslag, zodat het luchtig blijft. (als je gaat mixen verdwijnt alle lucht weer uit het beslag en krijg je alsnog een platte cake.

- Schenk 2/3 van het beslag in de cakevorm. meng de ingrediƫnten voor het chocolademengsel, en spatel dit weer voorzichtig door het overgebleven beslag. ga met een vork voorzichtig door de vorm om de twee kleuren beslag een beetje te mengen.


- Bak de cake in 60-70 minuten gaar (dit kan erg afhangen van je oven, mijn cake heeft er bijna 1,5 uur ingezeten!) Laat de cake kort afkoelen. Haal hem dan uit de vorm en laat de cake verder afkoelen.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten