dinsdag 22 april 2014

week 16: rabarbertaart

Vorige week kocht ik voor het eerst in mijn leven rabarber. Ik wil het al 2 jaar maken, maar elke keer was ik net te laat en was het seizoen alweer voorbij. Dus toen ik deze week rabarber in de winkel zag liggen heb ik het meteen meegenomen. Ik vond het erg spannend om er iets mee te maken, maar uiteindelijk was de  taart erg lekker, gelukkig:)

Daarnaast ging ik afgelopen donderdag naar de Johannes passion in de Doelen in Rotterdam. Voor de pauze zaten we achter het orkest. Bijzonder om een keer meegemaakt te hebben, maar niet mijn favoriete plek. Ik vind het fijn om de gezichtsuitdrukkingen te zien als mensen zingen. Dan gaat de muziek pas echt leven.
 In de pauze bedachten mijn vader en ik dat de loges  aan de overkant bijna helemaal vrij waren. En dat we eens wilden proberen om daar te zitten. Dat is niet heel erg netjes, maar wel heel erg gaaf om een keer gedaan te hebben:) aan de andere kant, we waren niet de enige, in elke loge zat wel iemand na de pauze.
 Oh, en ik wilde nog een foto laten zien van ongeveer het mooiste stuk spoor in Nederland: de trein rit tussen Haarlem en Leiden in het voorjaar. Zo mooi, al die bloemen!

Van de paasdagen zelf heb ik geen foto's, maar neem maar van mij aan dat het erg gezellig was!
En dan nu het recept van de rabarbertaart. 
Ingredienten: 
voor de vulling
- 1 kg rabarber (vuil gewicht)
- 300 gram fijne kristalsuiker
voor het deeg
- 150 gram bloem
- 1 eetlepel fijne kristalsuiker
- 85 gram koude boter, in blokjes
- 85 gram koude roomkaas
- 2-3 eetlepels slagroom
voor de roomkaasvulling
- 200 gram roomkaas
- 200 ml double cream (of slagroom)
- 2 eetlepels fijne kristalsuiker
- 4 eetlepels muskaatwijn of rum

Bereidingswijze: 
- Verwarm de oven voor op 190 °C, gMaak de rabarberstelen schoon, snijd ze in stukjes van 2 cm en leg ze in een ondiepe ovenschaal, strooi de suiker erover en hussel goed. 
- Dek de rabarber af met folie en zet de schaal 45 minuten in de oven of tot de rabarber gaar is. Dat is wanneer de rabarber helemaal zacht is en uit elkaar valt.
 - Laat de rabarber afkoelen en uitlekken; bewaar het vocht.

- Maak intussen het deeg. Meng eerst de droge ingredienten door elkaar.
- Mix dan de boter en roomkaas er met koele handen doorheen.
- Bind het met de room tot een deeg, waarbij je echt moet opletten dat je niet te veel gaat kneden. (dit hele proces schijnt makkelijker te gaan met een keukenmachine, maar die heb ik niet)
- Laat het deeg minstens 20 minuten rusten in de koelkast. Rol het deeg uit, bekleed de vorm en zet die nog minstens 20 minuten in de koelkast.

- Haal de vorm uit de koelkast, bekleed het deeg met folie, vul de vorm met een steunvulling (Alle soorten droge bonen zijn in principe prima, volgens mij) en zet hem 15 minuten op de bakplaat in de oven. Als de rand van het deeg redelijk stevig is kun je voorzichtig de bonen en de folie verwijderen. Bak de taartbodem nog 5 minuten tot hij goudbruin en gaar is. Laat hem afkoelen op een rooster.

Ik zette de taart pas op de dag zelf in elkaar, ik was bang dat de bodem anders erg klef zou worden. 
Laat ongeveer 6 eetlepels van het kookvocht van de rabarber op hoog vuur tot een stroopje inkoken. Houd het pannetje wel in het oog, want het stroperig worden van het vocht is een kwestie van minuten. Dit stroopje is trouwens pas stroop als het afkoelt. Ik goot de stroop al eerder op de taart, maar die droop net zo hard weer van de taart.

En dan nu de vulling: klop de roomkaas zacht, doe er de room bij en klop tot het mengsel een beetje dikker wordt. Overdrijf het kloppen niet - het mengsel moet golvend voluptueus zijn (Ik weet niet precies wat ze hiermee bedoelt, maar het klinkt zo mooi). 
Roer er de suiker en de muskaatwijn of rum door, zodat je een zachte, mascarponeachtige consistentie krijgt. 
Vul er de taartbodem mee. Leg er de uitgelekte stukjes rabarber op en besprenkel ze met het stroopje. Zorg ervoor dat het stroopje is afgekoeld! Ik besprenkelde met een warme stroop die zo van de taart af, door de bodem op het aanrecht liep. wacht dus even. Want na een half uurtje was het wel stroop. Doe een stap achteruit en bewonder je creatie - en ga dan eten.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben de enige hier thuis die het lust, best jammer want het is lekker fris. Afgelopen zondag wandelden we langs velden met rabarber, zelfs manlief wist niet eens wat het was hihi. Misschien moet ik die taart gewoon eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die velden met rabarber zou ik wel eens willen zien, ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet, want tot 2 jaar geleden wist ik ook niet wat rabarber was;)

      Verwijderen