donderdag 17 april 2014

week 15: een verjaardagstaart

Afgelopen week was Philip jarig. En je kunt wel raden hoe oud hij geworden is;) Wij gingen naar hem toe en namen deze taart mee als cadeau. Ik heb al wel vaker cakes op deze manier gemaakt, alleen cakes zijn bij mij nogal wisselvallig. De ene keer heeft de cake een geweldige structuur en de volgende keer is hij stiekem toch een beetje hard en plat. Ik kan nog niet helemaal aanwijzen waar dat nou aan ligt. Als iemand weet wat de perfecte manier is (en waarom, want anders blijft het lastig in mijn eigenwijze hoofd hangen ;) ) dan hoor ik het graag.
Daarnaast vast een tipje van de sluier van wat ik dit weekend ga maken: Ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven rabarber gekocht!


Ok, laat ik vertellen hoe ik de verjaardagstaart maakte:
ingredienten cake:
200 gr suiker200 gr boter (zacht)
1 zakje vanillesuiker
4 eieren
200 gr zelfrijzend bakmeel (of 200 gr bloem + 1 theelepel bakpoeder + snufje zout)

ingrediënten vulling en decoratie:
250 gram boter
+- 150 gram poedersuiker
jam (ik gebruikte aardbeienjam
marsepein (vind ik lekkerder op een cake dan fondant)

- eerst bak je de cake, volgens het volgende recept:
Klop de suiker, zachte boter en vanillesuiker met een mixer tot een glad geheel. Voeg 1 voor 1 de eieren toe en mix steeds goed door. Voeg beetje voor beetje het meel toe en blijf mixen. Mix nu het beslag met de mixer op de hoogste stand in ongeveer 3 minuten tot een lichtgeel, glad beslag. Giet het beslag in een brownie of taartvorm. Bak de cake in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 60 minuten goudbruin en gaar. Steek een satéprikker in het midden van de cake om te testen op gaarheid. Komt de prikker er schoon uit, dan is de cake klaar. Laat 10 minuten in de vorm afkoelen, stort de cake op een schaal en laat verder afkoelen.
(ik bakte de cake in 2x de helft, maar misschien kan je de cake beter in 1x bakken en dan door midden snijden)

- Terwijl de cake afkoelt kun je vast de botercrème maken door de boter zacht te mixen en de poedersuiker er door te mixen. (voorzichtig! anders zit je hele keuken onder de poedersuiker!)

- Leg 1 cake op de schaal, smeer deze in met botercreme en jam.

- Leg de 2e cake er bovenop en besmeer de hele buitenkant van de cake met botercreme. Dit hoeft niet heel netjse, maar smeer niet alle botercreme op de cake, houd wat over om alles straks helemaal netjes te maken. Zet de cake nu in de koelkast zodat de botercreme iets steviger wordt (oh, en zorg dat je je schaal even schoonmaakt voor dat je hem in de koelkast zet;) )

- Maak ondertussen het design voor op je cake. Ik maakte deze racebaan eerst op een los papier en trok dit later over op de marsepein met een scherp mesje.

Als je klaar bent is je taart als het goed is genoeg gekoeld. Je kunt hem nu helemaal netjes maken met de botercrème die je over gehouden hebt. Rol nu eerst je basiskleur uit. Zorg dat je de marsepein dun uitrolt, je wilt immers niet marsepein met taart. Maar de marsepein moet ook niet te dun zijn, anders valt hij niet mooi over de taart. optimaal is ongeveer 2-3 mm dikte. Ik was vanaf hier zo gefocust bezig met de taart dat ik helemaal vergat foto's te maken. oeps!

S avonds, vlak voor we de taart aansneden kon ik nog net wat foto's maken. het licht is niet geweldig, maar je krijgt wel een idee van hoe het er uit zag.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten